DE OLLAND-BUISMAN
STICHTING
In 2024 -ronde 1, hebben wij de volgende jonge podiumkunstenaars ondersteund:
Theatrale solodansvoorstelling 'The Impossible Astronaut' - Astrid Klein Haneveld
The Impossible Astronaut is een theatrale solodansvoorstelling over rouw: een reis door het heelal op zoek naar alles dat niet meer is. Via sciencefiction – van Star Wars tot Doctor Who – maakt het
publiek een gewichtloze ruimtereis door de verbeelding en de herinneringen van dansmaker Astrid Klein Haneveld, die tussen de sterren op zoek gaat naar haar overleden vader.
Astrid Klein Haneveld (1997, NL) is hedendaags danser en dansmaker, dramaturg, producent, en
schrijver. In haar werk start ze vanuit autobiografische ervaringen en creëert ze poëtische en fysieke
voorstellingen op het kruispunt tussen realiteit en verbeelding. The Impossible Astronaut is haar
debuutvoorstelling als solomaker.
Theatrale radiovoorstelling 'Bodem est Omen' - Hannelore Havelaar & Rinus van der Meer
Something is rotten in the state of Amsterdam,
en het ligt diep onder de NDSM-werf…
​
In Bodem est Omen zit je opeens midden in een radio-aflevering van Radio Dokwerk: een piratenradiozender met een journalistiek kantje.
Hannelore Havelaar en Rinus van der Meer werken voor deze verboden radiozender en gaan op onderzoek uit. Ze willen weten wat er waar is van de vreemde verhalen die ze horen over de NDSM-werf. Onbetrouwbare projectontwikkelaars, vervuilde grond en geheime ruimtes onder de IJ-helling … Hannelore en Rinus gaan tot op de bodem van deze geruchten.
Cross-overproject met muziek, poëzie, dans, video- en installatiekunst ‘Stad van Glas’ – Puntjudith (Judith Rijsenbrij)
Met Stad van Glas zet puntjudith de volgende stap in haar loopbaan als veelzijdig muzikant. Stad van Glas is een cross-overproject met muziek, poëzie, dans, video- en installatiekunst.
Net als haar grootvader Max Kohnstamm, mede-oprichter van de Europese Unie, onderzoekt puntjudith hierin het begrip saamhorigheid. Hiervoor dook ze in de dagboeken van haar grootvader, die het belang van samenwerking overbracht op zijn kleindochter. In navolging van haar eerdere ep’s Snelweg en Lawines zet puntjudith wederom met een kritische blik en zelfreflectie een innemende performance neer, en richt zij zich op de vraag waar veel millennials mee kampen: hoe nu verder?
Shakespeare cursus Royal Academy of Dramatic Art London - Judith Schrijver
Voor haar solo-voorstelling OPHELIA volgt Judith Schrijver, acteur/schrijver, een
Shakespeare-cursus aan de Royal Academy of Dramatic Art in Londen, waarvoor ze na een strenge auditieprocedure is aangenomen.
In OPHELIA zal een Nederlandse actrice die eindelijk gecast is voor een rol in Londen backstage opstaan uit haar bak water, en de monoloog “to be or not to be” teruggeven aan de rechtmatige eigenaar: Ophelia.
Ook bespreekt ze het leven van de vrouw die model stond voor het beroemde Ophelia-schilderij: Elisabeth Siddal. Ze stelt hierbij de vraag: ‘waarom
lijkt het in de geschiedenis zo weinig uit te maken wie die vrouwen werkelijk zijn?’