In 2021 hebben wij de volgende jonge podiumkunstenaars ondersteund:

Dansvoorstelling Dans 'Hatred of Poetry' - Doke Pauwels

Doke Pauwels.jpg

Drie vrouwen, drie strofen: in haar nieuwe werk speelt de jonge choreograaf Doke Pauwels met poëtische principes bij het "schrijven" van een fysiek gedicht. The Hatred of Poetry is een korte trip vol rijm, paradox en desoriënterende beweging. Geleid door drie dansers, met het metrum van je eigen fantasie.

Doke Pauwels is danser, dramaturg en oprichter van kunstinitiatief Antidote. Met The Hatred of Poetry maakte zij op Amsterdam Fringe Festival haar officiële debuut als choreograaf.

Theatervoorstelling 'Nader tot U' - Lars Brinkman.

Lars Brinkman.JPG

Lars Brinkman is theatermaker en acteur. Hij vertrekt vanuit een persoonlijke fascinatie en biedt in zijn voorstellingen nieuwe perspectieven op thema’s die vastgeroest in de maatschappij lijken te zitten.

In Nader tot U onderzoekt Lars Brinkman het spanningsveld tussen homo- erotiek, schaamte en het Christendom. Hij confronteert zichzelf met zijn weggestopte verlangens en opent zo een gesprek over schaamte en seksualiteit. Met persoonlijke verhalen en via een veelheid aan invalshoeken - zoals zijn liefde voor Christelijk kunst en de erotiserende kracht van het geloof - neemt hij het publiek mee in een intieme en persoonlijke zoektocht naar spirituele en erotische overgave.

Theatervoorstelling 'Hier kun je niet omheen' - Anne en Lieke van der Vegt.

Portret verticaal.jpeg

In HIER KUN JE NIET OMHEEN toveren de zussen/performers Anne en Lieke van der Vegt een winkelstraat om tot muziekstuk. Met een compositie die wordt bepaald door de bewegingen van voorbijgangers, creëren ze een beleving die balanceert tussen ervaringstheater, muziek en beeldende kunst.  HIER KUN JE NIET OMHEEN toont een andere versie van de stad met al haar drukte, schoonheid en verborgenheden.

De zussen Anne en Lieke van der Vegt vormen samen een interessant makers-duo dat werkt vanuit speelse verwondering en nieuwsgierigheid naar de wereld. Ze creëren beeldend (ervarings)theater en performancekunst, vaak opgebouwd vanuit een technologische of muzikale invalshoek.

Aanschaf Synthesiser - Jelte de Vries

Jelte de Vries.jpg

Sinds zijn afstuderen aan het Conservatorium van Amsterdam in 2015 timmert Jelte de Vries aan de weg als artiest en multi-instrumentalist. Naast het maken van zijn eigen muziek (ALASKA POLLOCK) werkt hij samen met verschillende andere artiesten waaronder Lucas Hamming. Parallel aan zijn activiteiten als uitvoerend muzikant heeft Jelte een eigen studio gebouwd en zich ontwikkeld als producer/mixer voor zijn eigen werk en voor samenwerkingen met andere artiesten. Door de nieuw ingeslagen muzikale weg en voor zijn ontwikkeling op het gebied van muziekproductie en sound-design was hij al een tijd op zoek naar de perfecte analoge synthesizer. Met dank aan de Olland-Buisman Stichting kan Jelte deze droom verwezenlijken in de vorm van de aanschaf van de Sequential OB-6 die een hoeksteen vormt in de aankomende projecten.

Theatervoorstelling 'Recht op de hemel' - Collectief Blauwdruk.

Tijn Panis.jpg

Recht Op De Hemel is een muzikale teksttheatervoorstelling van Collectief BLAUWDRUK, bestaande uit net afgestudeerde acteurs Tijn Panis, Romijn Scholten en Bram Walter en uitvoerend producent Emma van Zandvoort. De voorstelling wordt gespeeld op locatie in het Amsterdamse Bos én in de omgeving van Alkmaar en zal een radicale herschrijving zijn van Vondels Lucifer. Het stuk confronteert een jong en nieuw publiek met de vraag hoe de mens in een postmoderne, polariserende wereld nog kan bepalen wat recht is. Het toont de uit de hemel gevallen engelen, die na de plotselinge dood van God moeten dealen met het wegvallen van hun privileges. In het machtsvacuüm dat hierbij ontstaat, raken ze met elkaar én zichzelf in conflict.

Theatervoorstelling '#MISLUKT IN LIEFDE -Yeliz Dogan.

Yeliz Dogan.jpg

Yeliz Dogan was drie seizoenen te zien in de jeugdserie 'Spangas' en speelt bij 'Lost Project'. In het verleden speelde ze bij theatergroepen als 'DOX' en 'IDtheatrecompany'.  Ze heeft onder het jonge makers festival 'RRReuring' haar debuut gemaakt met een eigen geschreven multidisciplinaire solovoorstelling #MISLUKTINLIEFDE. In samenwerking met Zwolse Theaters zal zij hier een avondvullende voorstelling van maken die mede mogelijk wordt gemaakt door de steun van de Olland Buisman Stichting. Daarnaast is Yeliz te zien in de voorstelling ‘Gouden Bergen’ die zowel tijdens RRReuring en Fringe Festival te zien is.