In 2022 -ronde 1- hebben wij de volgende jonge podiumkunstenaars ondersteund:

Aanschaf altviool Elías Zaabi Sáes

1E0A6741.jpg

Elías is een Spaans-Tunesische altviolist die sinds 2017 in Nederland woont. Al op jonge leeftijd werd hij geselecteerd om deel te nemen aan orkesten en kamermuziekensembles. Tijdens zijn bachelor heeft hij meegewerkt aan prestigieuze kamermuziekfestivals in België (Musica Mundi), Duitsland (Konz Festival), Nederland en Spanje, waar hij samenwerkte met musici van internationale allure. Op orkestgebied is hij sinds 2019 lid van het Nationaal Jeugdorkest en gedurende dit jaar is hij geselecteerd als academicus in het orkest van de Balearen en recentelijk in het Nederlands Philharmonisch Orkest|Nederlands Kamerorkest in Amsterdam. Voor Elías is een muziekinstrument van hoog niveau essentieel voor zijn masterstudies en carrière. Mede dankzij de bijdrage van de Olland-Buisman Stichting heeft Elías zijn altviool kunnen aanschaffen. Tussen het instrument en Elías is  een perfecte symbiose ontstaan.

Theatervoorstelling 'Het is niet nieuw' - Geoffrey van der Ven

Portrait2.jpeg

"Het is niet nieuw” is een voorstelling waarin Geoffrey van der Ven vertelt over de verborgen queer geschiedenis van Afrika, en de hedendaagse consequenties van het vergeten hiervan. Afrika heeft een rijke en verborgen queer geschiedenis die nooit verteld wordt. Door het ontbreken van deze kennis worden er blinde politieke en sociale keuzes gemaakt. Door middel van spoken word, storytelling en multimedia vertelt Geoffrey zijn publiek over de levens van verschillende historische figuren, bijvoorbeeld de vrouwelijke koning Nzinga Mbande, of de homoseksuele Kabaka (koning) Mwanga de Tweede.

Geoffrey is een Nederlands-Nigeriaanse spoken word-artiest met focus op de BIPOC en LGBTQ+ verhalen die we nergens anders horen. Want zonder representatie verdwijnen verhalen uit het oog van het publiek en raken ze hun betekenis kwijt. Als deze verhalen niet worden verteld, is het alsof ze nooit hebben bestaan.

Scholing Drama and Theatre StudiesJuliette Luppes.

DSC_8958-Edit.jpeg

Juliette Luppes studeert in 2022 af aan de Amsterdamse Toneel- en Kleinkunst academie en speelt als actrice bij Het Zuidelijk Toneel en MooiWeer&zo. Als maker houdt ze zich bezig met de vraag: ‘wat maakt ons anders en waar zijn we hetzelfde?'. Hierbij is de ontmoeting haar grootste inspiratiebron. Ze liep stage bij cultureel platvorm ‘The Commons’ in Zuid-Afrika en raakte gefascineerd door verscheidenheid aan culturen die daar samenleven en de kracht van theater als middel elkaar te zien en te begrijpen. Mede mogelijk door de steun van Olland Buisman stichting zal ze de tweejarige masteropleiding Applied Drama and Theatre studies aan Cape Town University volgen. Hier onderzoekt ze verder hoe theater inzicht kan geven in de complexiteit en schoonheid van cultuur om deze kennis in te zetten in maatschappelijke theaterprojecten in zowel Zuid-Afrika als Nederland.

Theatervoorstelling 'Koken voor dictators' - Wessel de Vries.

persfoto1.jpeg

Wessel de Vries (1994) is toneelschrijver. Hij studeerde Writing for Performance aan de HKU en Geschiedenis aan de UVA. Sinds zijn afstuderen in 2017 schreef hij o.a. voor Tryater, TG De Jonge Honden, Theater Sonnevanck en TG Goed Gezelschap.

Met de voorstelling Dineren met Dictators onderzoekt hij zijn eigen makerschap. Samen met regisseur Jolmer Versteeg brengt hij de verhalen tot leven van de koks van een zestal beroemde en minder beroemde dictators. Door de ogen van de koks wordt een licht geworpen op de vraag hoe deze dictators zo succesvol werden, en wat hun aantrekkingskracht was. De voorstelling wordt aangekleed door live muziek en een een luxe vijfgangendiner, waarbij het publiek de lievelingsgerechten van de verschillende dictators daadwerkelijk krijgt voorgeschoteld.

Theatervoorstelling 'The midnight special' - Laila Claessen.

Campagnebeeld_The Midnight Special - Fotografie Bas de Brouwer (naamsvermelding altijd ver

THE MIDNIGHT SPECIAL is een beeldende locatievoorstelling over de duisternis, geïnspireerd op sprookjes, mythen en ander werk van kunstenaars die obscuriteit romantiseren. In een hyper gestileerd en fragmentarisch theatraal toverspel krijgt de duisternis een stem. Samen proberen we de duisternis in de wereld, maar ook in onszelf, te omarmen.

THE MIDNIGHT SPECIAL wordt gemaakt en gespeeld door Just van Bommel, Laila Claessen en Lieke van der Vegt. In 2019 ontmoetten zij elkaar op de performanceopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Sinds dien vormen zij een makers trio dat opvalt in originaliteit en virtuositeit dat zich uit in hyper gestileerd theatraal toverspel.

Aanschaf synthesiser - Allison Wright

headshot04.jpg

Allison Wright (1993) is an Australian born, Amsterdam based artist with a myriad of skills in and relating to experimental music. She has built a diverse career as an orchestral trumpet player, composer, sound artist, and music producer to international acclaim. In 2020, Allison released her first solo EP under the moniker ‘No Compliments’, and in 2021, a collaborative EP with Show Pony. Allison is also half of the experimental electronic music duo No Plexus, which is currently undertaking a FPK New Makers Trajectory in collaboration with Rewire Festival. Allison’s work is generally characterized by a sense of sonic intersectionality, driving beats, and meticulously crafted sound design.

Thanks to the support of the Olland Buisman Stichting, Allison purchased a Dave Smith Instruments Prophet 6 analog synthesizer, to be used both in the studio and for live performance. The fund also supported purchasing a military-grade waterproof case for transport, and a Strymon Big Sky stereo reverb pedal.