In 2018 hebben wij de volgende jonge podiumkunstenaars ondersteund:

Aanschaf nieuwe contrabas

Nathalie Schaap

Nathalie is een talentvolle, gedreven zangeres die haar liefde voor de contrabas een jaar geleden heeft ontdekt tijdens haar zangstudie op het conservatorium. ‘ Vanaf het eerste moment dat ik dit instrument aanraakte kon ik het niet meer loslaten, ik was opslag verliefd op de prachtige klank’ aldus Nathalie. De warme en heldere klank van haar stem smelten op het podium samen met de melancholische klank van haar contrabas.

​

Ik ben begonnen met spelen op een prachtige Contrabas van Jaap Bolink, in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Na 2 jaar werd het tijd om mijn eigen bas te gaan zoeken. Na een korte zoektocht heb ik deze bas gevonden, die perfect aansluit op mijn lichaamsbouw, een prachtige klank heeft die zich nog verder zal ontwikkelen en er ook nog eens prachtig uitziet!

Dankzij de Olland Buisman stichting heb ik de kans om mij direct verder te ontwikkelen op dit prachtige instrument, waar ik elke dag steeds meer van geniet!

Voorstellingsproject The man who saved the world. Aanvraag door Jordi Kwakkel.

LINEA REKTA is een eigenzinnige theaterfirma gericht op het maken van nieuw (muziek)theater, gevestigd in Zwolle. Kenmerkend voor de voorstellingen van de firma zijn de actuele thema’s en de fysieke werkwijze.

Met de voorstelling The Man Who Saved The World snijdt LINEA REKTA een dilemma aan welke vandaag de dag steeds actueler wordt. Daarbij kiest de Theaterfirma er expliciet voor om een divers team van nieuwe makers aan zich te binden en samen met hen een geluid van de nieuwste generatie theatermakers ten gehore te brengen.

Meer informatie is te vinden op de website van LINEA REKTA: www.linea-rekta.nl

James Oesie, onderzoekstraject naar optimalisering studieproces i.s.m. neurowetenschapper.

oesi_s.xanthoulis242.JPG

Contrabassist James Oesi is één van de weinigen die de contrabas als solo instrument benadert. En dat met succes, je kunt hem kennen van zijn optredens bij bijvoorbeeld Vrije Geluiden, op Festival Wonderfeel of in TivoliVredenburg. Oesi is een opname van alle cellosuites van Bach aan het voorbereiden. Om zich volledig te kunnen focussen op deze opname wil James intensief investeren in zijn studie. Dat doet hij onder andere met een aantal muzikale coaches en met neurowetenschapper/ex topsporter Beorn Nijenhuis die de studie van James door middel van objectieve wetenschappelijke metingen naar onder andere stresslevels monitort, en zo James studieproces kan optimaliseren. Het is voor het eerst dat het studieproces van een musicus op deze manier wetenschappelijk wordt onderzocht.

BOSLAB THEATERFESTIVAL 'Nieuwe aanwas'

Tijdens Boslab-Theaterfestival bezetten elf jonge makers met voorstellingen en installaties een week lang het betoverende Amsterdamse Bos, een plek van verbeelding, waar de alledaagse werkelijkheid en ons onderbewustzijn elkaar raken en waar niets is wat het lijkt.

Het resultaat was, aldus de recensent van het Parool, ‘poëtisch, intiem, bij vlagen vervreemdend en soms ook lekker vuig. Een spannende staalkaart van aanstormend talent’.

Boslab wil een tegengeluid bieden  in een tijd waarin verschraling van het aanbod, een bedreiging vormt. Jonge makers stimuleren om groot te durven dromen. Ze worden begeleid door een ervaren oudere garde theatermakers, technici en productieleiders.

BOSLAB THEATERFESTIVAL is mede mogelijk gemaakt dankzij:
Het Amsterdams Fonds voor de Kunst, Janivo Stichting, Olland Buisman Stichting, Stichting Zabawas.

Interactieve audioperformance 'Tinne/mam' door Marte Boneschansker.

marte.jpg

"Tinne/mam gaat over moeders en dochters. In 1862 reizen Alexandrine en Henriette Tinne van Caïro naar Khartoum. Een buitengewone reis voor twee vrouwen in die tijd, maar ook een ingewikkelde. Want wie heeft er recht om te reizen, en wie betaalt daar de prijs voor? In 2018 maakt theatermaker Marte Boneschansker met haar eigen moeder en de Egyptische Rana Khodair dezelfde reis, om de Tinne's vanuit een ander perspectief te bekijken. Tinne/Mam wordt een interactieve audioperformance en gaat zomer 2019 in première."

Eerste Café Theater Festival Zwolle

image1.jpeg

In het weekend van 12, 13 en 14 oktober 2018 vond in Zwolle voor het eerst een echt locatietheaterfestival plaats. Acht jonge makers en acht Zwolse café's bundelen hun krachten en zorgen voor een bomvol, interessant en vermakelijk theaterweekend. Het café is onderdeel van het decor en als toeschouwer zit je midden in de voorstelling.

Acht Zwolse cafés stelden hun zaak beschikbaar om hun bezoekers te trakteren op hilarische, ontroerende en soms muzikale voorstellingen die gemiddeld twintig minuten duren.

​

Café The Livingroom fungeerde als het festivalhart. Hier was de opening, de prijsuitreiking en vond elke avond de afterparty plaats. Zo kon men dansend met een biertje in de hand op weg naar de volgende festivaldag.

De gezelschappen kwamen voor een groot gedeelte uit Zwolle en waren soms samengesteld voor deze speciale gelegenheid. Het programma en de deelnemende gezelschappen staan op de website: www.cafetheaterfestival.nl.